In deze Detroit: Become Human review lees je dat androïden niet langer toekomstmuziek zijn. Integendeel: over twintig jaar zijn ze gezelschapspartners en doen ze eender welke job efficiënter dan een mens. De economie boomt ongezien, maar massale werkloosheid leidt tot protest, terwijl er tegelijk berichten binnensijpelen over androïden die agressief worden. Gamemaker David Cage en zijn studio Quantic Dream kiezen in Detroit dus voor sciencefiction met veel interessante vragen. De vorige games van de ontwikkelaar toonden echter dat het niet altijd op een volwassen manier kan omgaan met moeilijke thema's. Detroit: Become Human trapt niet in diezelfde val en levert een consistente en meeslepende ervaring af, die bovenal overtuigt.
Kan kunstmatige intelligentie een eigen wil ontwikkelen? Hoe ver kan de relatie tussen een mens en een androïde gaan? Als je ooit sciencefiction hebt gezien of gelezen, dan zijn de thema's van Detroit: Become Human niks nieuws. Meer zelfs, tv-series Westworld en vooral Äkte Människor (Real Humans) hebben het al diepgaand verkend, waardoor Detroit een flauwe eerste indruk maakt. Toch brengt Quantic Dream enkele geslaagde eigen innovaties aan. Zo moeten androïden in een apart compartiment op de bus staan. De civil rights-vergelijkingen worden je bovendien niet met een belerend vingertje in het gezicht gewreven, waardoor je zelf nadenkt en conclusies trekt. Op die manier laat de futuristische visie op Detroit toch een sterke indruk na.
Het zorgvuldige schrijfwerk en de algemene consistentie van het verhaal zijn de twee grote overwinningen van Detroit: Become Human. Waar vorige Cage-games Fahrenheit en Beyond: Two Souls je af en toe plaatsvervangende schaamte bezorgden vanwege de erbarmelijke dialogen en belachelijk vergezochte plottwists, zijn de conversaties en de flow van Detroit van een professioneel niveau. Clichés blijven weliswaar een probleem - de knorrige oude flik die geen partner wil en duidelijk een zware last met zich meedraagt - en de hoofdpersonages zijn ook te generisch om een unieke band mee op te bouwen. Dat zijn echter kleine opmerkingen, en de betrokkenheid van ex-tv-schrijver Adam Williams verdient lof voor de grote sprong voorwaarts die de verhaalvertelling van Detroit tegenover het verleden maakt.
from Eurogamer.nl https://ift.tt/2L5JOJx
No comments:
Post a Comment