Negen maanden na zijn lancering biedt de Nintendo Switch zowat elk genre aan. Naast de typische Nintendo-genres zoals platformers en action-adventures vinden zelfs shooters als DOOM en Wolfenstein 2: The New Colossus stilaan hun weg naar Nintendo's wondermachine. Met de lancering van Xenoblade Chronicles 2 heeft ook de JRPG eindelijk de Switch bereikt. Het nieuwste deel in de reeks van ontwikkelaar Monolith Software is meteen een mooie opener voor het genre, maar je moet wel enkele zaken met de mantel der liefde bedekken.
De Xenoblade Chronicles-reeks staat bekend voor zijn unieke gameplay, en Xenoblade Chronicles 2 is daar geen uitzondering op. De game hanteert het gevechtssysteem van de vorige delen, wat betekent dat je het in real-time-gevechten tegen je vijanden opneemt. Daarbij bestuur je zelf één personage, terwijl de computer je twee teamgenoten aanstuurt. Je zet speciale aanvallen in en geeft je teamgenoten simpele commando's om combo's te maken. Dat klinkt eenvoudig, maar gaandeweg krijg je meer en meer opties tot je beschikking, die de boel van een stevige laag complexiteit voorzien.
Complexiteit op zich is geen probleem; wie houdt er niet van een goede uitdaging? Het probleem met Xenoblade Chronicles 2 is echter dat er geen transparantie tegenover staat. Zo legt de game je elke mechaniek dan wel haarfijn uit, maar kun je die informatie achteraf nergens raadplegen. Het gebeurt wel eens dat je in het heetst van de strijd per ongeluk door een tutorial ramt, waardoor je cruciale informatie mist. Je moet het dan zelf maar uitzoeken, wat erg vervelend is. Daarnaast kom je bepaalde cruciale informatie alleen te weten door met onopvallende dorpsbewoners te praten. Zo gaf een keuterboertje mij een gouden tip over Driver Combo's. Bedankt, beste man, maar dat had ik graag twintig uur eerder geweten.
from Eurogamer.nl http://ift.tt/2k9zXdn
No comments:
Post a Comment