Realisme en historische nauwkeurigheid zijn de fundamenten waarop de middeleeuwse RPG Kingdom Come: Deliverance is gebouwd. Verwacht dan ook geen The Witcher-taferelen met bizarre monsters, wulpse tovenaressen en een wereld die van de ondergang gered moet worden. In een genre dat door fantasy wordt gedomineerd, heeft Kingdom Come: Deliverance in ieder geval een originele invalshoek. De vraag is alleen of een interactieve geschiedenisles ook als game overtuigt. Ruim 35.000 Kickstarter-backers twijfelden daar niet aan en na vier jaar wachten kun je eindelijk zelf ondervinden of het ambitieuze project de moeite waard is.
We schrijven het jaar des Heren 1403. Er heerst een burgeroorlog in het Boheemse koninkrijk (het hedendaagse Tsjechië). De broers Wenceslaus en Sigismund vechten om de troon en daar is onder andere het rustige dorpje Silver Skalitz de dupe van. Jij speelt als Henry, de zoon van de lokale smid. Na een korte introductie gaat de game pas echt van start wanneer Sigismund met zijn huurlingenleger Silver Skalitz aanvalt. Wat volgt, is een nuchter narratief waarbij sfeer en immersie centraal staan. Net zoals in het echte leven ervaar je zowel drama, verdriet en humor met personages waar jij je emotioneel bij betrokken voelt. Door de menselijke insteek fascineert het verhaal op een verfrissende manier zonder in clichés te vervallen.
Veel van die impact gaat echter verloren door wisselvallige voice acting, slecht acteerwerk, matige animaties en diverse technische problemen. Zo is het personage Radzig Kobyla met overtuiging ingesproken, terwijl Henry's vriend Fritz niet om aan te horen is. Het tegenvallende acteren uit zich vooral in geforceerde lichaamstaal, waarbij personages met houterige animaties op een onnatuurlijke wijze emoties proberen over te brengen. Tot slot zijn er heel wat technische problemen zoals een camera die tijdens een cutscene spontaan in je hoofd verdwijnt en gezichtsuitdrukkingen die niet met het dialoog synchroon lopen.
from Eurogamer.nl http://ift.tt/2EuRwhx
No comments:
Post a Comment