"Het is tijd om horror weer griezelig te maken", aldus ontwikkelaar Madmind Studio. Met Agony wil het namelijk afstappen van de gewone wereld, waar zich al zoveel horrorgames afspelen. De studio haalt zijn inspiratie bij "De Goddelijke Komedie" van de Italiaanse schrijver Dante Alighieri, waarin de zeven lagen van de hel worden omschreven. Madmind Studio zet alles in om de speler mee te voeren naar een macabere en verwrongen onderwereld, maar vergeet daar een pakkende horrorgame rond te ontwerpen. En dat is pas het begin van de problemen.
De artstijl van Agony is zeker ambitieus. Het geheel komt over als de hoes van een death metal-album met rondborstige demonen, bloederige karkassen en beenderige armen die naar de vrijheid proberen te grijpen. Op de PlayStation 4 komt die visie echter niet tot zijn recht. De belichting op de natte en vlezige omgevingen is van lage resolutie, waardoor je omgeving nauwelijks zichtbaar is. Het overmatige gebruik van roodtinten verergert dat. Als je de gamma verhoogt, is alles weliswaar beter te zien, maar daarmee verniel je tegelijkertijd de sfeer waar de ontwikkelaar voor wil gaan. Tot slot zit de artstijl effectief de horror in de weg. Wanneer alles ranzig, goor en grotesk is, word je na een tijd afgestompt waardoor niets nog vies of eng is. Agony valt zo ten prooi aan zijn eigen visie.
Het verhaal van de game gooit ook geen hoge ogen. Jij speelt als Amraphel, een Sumerische koning die naar de hel verbannen is en zich niets meer herinnert. Daar aangekomen raakt hij in de ban van de Red Goddess, een wellustige demon die hem zowel verleidt als de kop van zijn romp wilt rukken. Aangezien Amraphel nauwelijks spreekt, zijn zijn motivaties volstrekt onduidelijk, en zijn slecht geacteerde gesprekken met andere helbewoners voegen daar niets aan toe. Stemmen van NPC's veranderen constant en gaan van griezelig gefluister naar monotoon gezeur, terwijl je tegen dezelfde persoon praat. De ontwikkelaar moedigt je aan om zelf een interpretatie van het verhaal te vormen, maar geeft de speler geen reden om daar ook maar een beetje moeite voor te doen.
from Eurogamer.nl https://ift.tt/2J8e2en
No comments:
Post a Comment